Správná komunikace je cestou k vzájemné souhře a porozumění
Od učitelů i personálu školy na základních a středních školách čím dál častěji slýcháme, že víc starostí než s dětmi zažívají s rodiči. Ti mají v dnešní době pocit, že jsou zákazníci a můžou všechno. Na učitele se tak valí nejrůznější požadavky na způsob výuky, na známkování, na domácí úkoly i mimoškolní aktivity dětí. Mnozí rodiče učitele nerespektují, nevidí je jako partnery pro výchovu, naopak je kritizují, jsou vůči nim ostří či dokonce arogantní. Jednání s nimi je stresující a v důsledku toho narůstá profesní nespokojenost učitelů, nemoci, psychické problémy i vyhoření. Není proto divu, že se z nadšených a zapálených pedagogů stává ohrožený druh a že někteří školství opouštějí. Smířit se s touto realitou by však byla chyba, protože škola potřebuje s rodiči najít společnou řeč, aby se mohla věnovat svému poslání, tj. výchově dětí. Jak z toho ven?
Průběh jednání s rodiči můžeme do značné míry ovlivnit. Když si uvědomíme situaci rodičů, naučíme se, jak s kým mluvit, předem se připravíme na možné argumenty druhé strany a víme, jak zažehnout rodící se konflikt či jak z něj vybruslit, dokážeme mít nad jednáním kontrolu. Díky tomu pak máme velkou šanci, že vše proběhne v klidu a podaří se dojít k oboustranné spokojenosti. Méně vyhrocených situací pak znamená méně stresu a více pohody, navrácenou radost z práce samotné i ze života.
Uvědomíte si, o čem komunikace je a kdy vzniká problém.
Osvojíte si vliv osobnostních typů na komunikaci.
Naučíte se praktické komunikační přístupy pro různé osobnosti rodičů.
Dozvíte se, jak přistupovat k nestandardním požadavkům rodičů.
Získáte tipy, jak předejít konfliktům a jak řešit vyhrocené momenty, nátlak či agresi.
Poznáte, jak deeskalovat konfliktní situaci – jak si poradit s emocemi u sebe i komunikačního partnera.
Natrénujete si komunikaci s rodiči v různých situacích a získáte zpětnou vazbu lektora.
Posílíte své sebevědomí pro jednání nejen s rodiči.
Základy komunikace, co vše komunikujeme, co druzí vnímají a na co reagují
Komunikační šumy a jak je omezit – praktické náměty
Barevná typologie – jak si lépe porozumět na základě osobnostních typů (+ rychlotest sebepoznání), chápání druhých
Jaké jsou problematické situace v komunikaci s rodiči a jak v dané chvíli komunikovat
Role emocí v krizové situaci
Způsoby prevence a zvládání konfliktů (+ test Konflikty)
Impulsivní/emoční/racionální komunikace
Percepční zkreslení a jeho vliv na krizovou komunikaci
Techniky deeskalace konfliktní situace
Konkrétní náročné situace prakticky
Program připravíme na míru pro vaši konkrétní situaci a problémy. Je interaktivní, tréninkový, v maximální možné míře využíváme facilitaci, témata vztahujeme na příklady ze života a zaměřujeme se na využitelnost v praxi. Z tréninku si všichni odnesou studijní materiál a pro vedení připravíme závěrečnou zprávu se zpětnou vazbou účastníků a lektora.
ZŠ a ZUŠ Jesenice, 43 účastníků, získali jsme hodnocení 5,7 ze 6.
Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, 41 účastníků, získali jsme hodnocení 5,5 ze 6
Národní pedagogický institut, série tréninků
“Jak krotit emoce a naslouchat.”
“Kdo se ptá, vede rozhovor.”
“Nesnažit se v konfliktní situaci hned argumentovat.”
“Jak rychle rozeznat typ rodiče a jak s ním jednat, komunikační trychtýř.”
“Principy a techniky jak zklidnit naštvaného rodiče.”
“Pan Pavel byl skvělý, dozvěděla jsem se spoustu zajímavostí. Školení na téma komunikace jsme měli hodně, ale tohle bylo jednoznačně nejlepší a nejpřínosnější."
"Lektor byl velice příjemný a znalý daného tématu. Velmi zábavnou formou nám představil spoustu zajímavostí."
"Praktický, srozumitelný, inspirující a podnětný trénink v mnoha ohledech."
"Profesionální přístup, prokládání teorie s vlastními zážitky a zkušenostmi z praxe a života. Děkujeme!"
Zuzana Kolářová
project manager pro vzdělávání
+420 608 812 047
zuzana.kolarova@ottima.cz
Ve své lektorské praxi využívá poznatky ze studia humanitních oborů, vzdělává a rozvíjí lidi v různých typech společností, včetně škol. Specializuje se na skupinovou dynamiku a lidskou psychiku, umí velmi dobře navnímat potřeby lidí a najít dokonalá řešení pro společnost i zaměstnance. Je progresivní, využívá moderní metody učení i práce s týmy, svá školení prokládá stále novými neotřelými aktivitami a účastníci jeho kurzů si cení, že je dokáže zaujmout, rozproudit aktivitu a komunikaci ve skupině a udržet jejich pozornost. Dlouhodobě se pohybuje i v pedagogickém prostředí, připravuje a realizuje tréninky na míru pro Národní pedagogický institut.
Pro všechny, kteří ve škole jednají s rodiči: pedagogové, vedení nebo personál školy.
Obvykle 1 - 2 dny, délka kurzu se odvíjí od potřeb a možností školy.
Zuzana Kolářová 0
project manager pro vzdělávání
+420 608 979 471
zuzana.kolarova@ottima.cz