3dílný webinář pro pedagogy, kde společně najdeme cestu skrz chaos, stres i bezmoc.
Protože být učitelem dnes znamená mnohem víc než jen učit. Každý den čelíte tlaku, který zůstává často neviditelný: řešíte rizikové chování dětí, vypjaté vztahy v kolektivu, náročnou komunikaci s rodiči apod. Přitom vás tíží, že máte svázané ruce legislativou a školským řádem. Ubírá vám to energii, cítíte se ve stresu a vytrácí se radost z práce? Tento webinář vám ukáže, že nejste bezmocní – existují konkrétní cesty, jak si nastavit hranice, najít oporu a chránit sebe i svou profesi.
Setkáte se s lidmi, kteří vědí, co zažíváte – policista z terénu, psychoterapeut a dětská psycholožka, kteří rozumí prostředí škol. Společně vám ukážou, že v tom nejste sami a že máte víc možností, než si možná myslíte.
Jistotu v tom, co můžete a nemusíte. Získáte přehled o svých pravomocích i odpovědnosti – jasně, srozumitelně, s oporou v zákoně včetně aktuálních novelizací.
Kontakty a cesty pomoci. Dozvíte se, kam se můžete v různých situacích obrátit, a jaká podpora je vám reálně dostupná.
Jak mluvit s dětmi a proč na všechny neplatí to samé. Získáte praktické tipy, jak s dětmi navázat vztah, vést rozhovor a neztratit přitom respekt ani autenticitu.
Nástroje, jak se chránit před vyhořením. Naučíte se rozpoznat varovné signály, pracovat se stresem, regenerovat a hledat úlevu dřív, než bude pozdě.
Vědomí, že na náročné situace nejste sami. Z webináře odejdete s úlevou, pochopením i praktickým „návodem na přežití“ v učitelské realitě.
1. díl: Kde můžete hledat pomoc a oporu a co si můžete dovolit | 14. 10. | 16 - 18 hod
Provází kriminalista Robert Pitoňák a psychoterapeut Pavel Nykodým
Kde končí vaše odpovědnost – a kde začíná odpovědnost školy
Praktické příklady, kdy a jak se můžete opřít o zákon, a kde začínají vaše limity.
Školní řád jako váš parťák – jak ho nastavit, aby chránil vás i děti
Tipy, jak vytvořit školní řád, který bude funkční a bude vás podporovat v každodenní praxi.
Nejste na to sami – kam se obrátit, když už nevíte kudy kam
Přehled dostupných institucí a služeb, které vám mohou pomoci v náročných situacích.
Reálné případy z terénu - co se opravdu děje, jak to řešit i jak ne
Skutečné situace ze současné praxe očima kriminalisty.
Dotazy a sdílení – co řešíte, co se osvědčilo, tipy lektora
2. díl: Jak mluvit s dětmi, aby vás respektovaly a měli k vám důvěru | 4. 11. | 16 - 18 hod
Provází dětská psycholožka Kateřina Fořtová a psychoterapeut Pavel Nykodým
Co se děje v dětské hlavě – proč někdy nereagují, i když mluvíte jasně
Porozumění vývoji dětského mozku a jeho vlivu na chování a reakce ve školním prostředí.
Jak mluvit, aby vás děti slyšely – a chtěly poslouchat
Komunikační přístupy podle věku, pohlaví i emoční inteligence dítěte, které podporují respekt a důvěru mezi učitelem a žákem.
Když slova nestačí – co dělat, když dítě mlčí, vzdoruje nebo se uzavírá
Praktické postupy pro zvládání situací, kdy tradiční komunikace selhává.
Když je dítě v krizi – co poznat, co zvládnout v rámci školy a kdy volat pomoc
Afektivní stav, úzkosti a panická ataka, sebepoškozování, podezření na závislost, depresi, sebevražedné signály apod.
Dotazy a sdílení – co řešíte, co se osvědčilo, tipy lektora
3. díl: Jak o sebe pečovat dřív, než je pozdě | 25. 11. | 16 - 18 hod
Provází psychoterapeut Pavel Nykodým a psycholožka Kateřina Fořtová
Pohoda učitele – jak to zařídit, abyste se cítili dobře
Pochopení skutečného významu pohody ve školním prostředí a její vliv na profesní spokojenost.
Práce se stresem ve školství a malé techniky pro každý den – jak ustát nápor a nesesypat se
Rozpoznání rozdílu mezi „hodným“ a „zlým“ stresem a osvojení si jednoduchých technik pro zvládání každodenního stresu.
Odolnost proti vyhoření – jak si neodpálit baterky a nepřijít o jiskru
Identifikace varovných signálů a strategie pro udržení energie a nadšení pro výuku.
Nejste na to sami - kam sáhnout pro pomoc, když toho začíná být moc
Budování osobní podpůrné sítě a poznání, kdy je vhodné obrátit se na odborníka.
Dotazy a sdílení - co řešíte, co se osvědčilo, tipy lektora
Psychoterapeut, kouč a lektor, který dlouhodobě vzdělává a rozvíjí jednotlivce i týmy v různých prostředích, od firem přes sociální služby až po školy. Působí také jako peer konzultant v Psychiatrické nemocnici Horní Beřkovice, terapeut v Armádě spásy a zároveň vede vlastní poradenskou praxi. Aktivně spolupracuje se školami – připravuje a realizuje cílené tréninky pro Národní pedagogický institut, jednotlivé školy i celostátní online programy pro učitele. Ve své lektorské práci využívá moderní přístupy k učení, podporu týmové spolupráce i zážitkové prvky. Účastníci oceňují jeho schopnost vytvořit bezpečnou atmosféru, zapojit skupinu do aktivního procesu a udržet pozornost i při online výuce.
Více než 25 let působí v policejním sboru ČR, z toho přes 15 let jako kriminalista se zaměřením na práci s mládeží a problematiku mezilidských vztahů. Řadu let spolupracuje se školami, kde se věnuje prevenci rizikového chování a lektorování kurzů pro učitele. Díky každodennímu kontaktu s reálnými případy z praxe vidí rizikové situace do nejmenších detailů – není teoretik, ale profesionál z terénu. Zkušenosti z práce s dětmi uplatňuje i jako sportovní trenér mládeže ve věku 5–18 let. V praxi propojuje dlouholetou profesní zkušenost s teoretickými znalostmi ze studia bezpečnostně právního směru.
Školní a poradenská psycholožka, která pomáhá dětem zvládat učení, emoce i náročné životní situace. Učitelům nabízí podporu při práci s dětmi se specifickými potřebami, při tvorbě IVP i v krizových situacích ve třídě. Má výcvik v psychoterapii, krizové intervenci a práci s dětskými skupinami. Zkušenosti s lektorováním seminářů pro učitele i pracovníky veřejné správy jí umožňují předávat odborná témata srozumitelně a prakticky. Věří v otevřenou spolupráci se školami a v to, že i náročné chvíle se dají zvládnout – když na ně nejsme sami.
Webinář je určený pedagogům, třídním učitelům, školním psychologům, výchovným poradcům i vedení škol, pracovníkům dětských domovů i výchovných ústavů – zkrátka všem, které v práci zatěžuje řešení náročných situací a zažívají stres. A také pro ty, kdo chtějí zůstat ve škole dlouhodobě a neztratit přitom sami sebe.
14.10.2025, 16:00
4.11.2025, 16:00
25.11.2025, 16:00
Délka akce: 3 x 2 hodiny
online